KUALA LUMPUR: Payments Network Malaysia Sdn Bhd (PayNet) bekerjasama dengan BIZAPP & CommercePay melancarkan kempen ‘Go Cuba Bizappay with FPX’, inisiatif transformatif yang direka untuk membawa penyelesaian pembayaran digital kepada komuniti pinggir bandar dan luar bandar di Malaysia.
Inisiatif itu adalah komponen strategik strategi rangkuman kewangan negara yang disahkan oleh Bank Negara Malaysia (BNM) dan sejajar dengan visi negara untuk memodenkan sistem pembayaran.
PayNet dalam satu kenyataan berkata, ‘Go Cuba Bizappay with FPX’ ialah langkah untuk mentakrifkan semula dinamik transaksi dengan membawa kelajuan, keselamatan dan kesederhanaan pembayaran digital ke segenap kawasan di negara ini.
“Walaupun Volum Barangan Kasar (GMV) bulanan yang mengagumkan sebanyak RM80 juta, 95 peratus transaksi masih dijalankan menggunakan kaedah tradisional, tunai semasa serahan (COD) dan deposit tunai ATM, dengan hanya lima peratus bergantung pada FPX,” katanya.
Inisiatif ‘Go Cuba Bizappay with FPX’, yang berlangsung selama lima bulan dari 15 September hingga 15 Februari 2024 secara strategik bertujuan untuk mengubah pengguna BizApp daripada kaedah COD konvensional dan deposit tunai manual di mesin ATM kepada yang diperkemas, kemudahan FPX tanpa tunai. Kempen itu yang ditaja bersama oleh PayNet dan CommercePay menawarkan pengecualian yuran transaksi FPX kepada pengguna.
Peserta juga diberi peluang untuk memenangi hadiah yang diidamkan, termasuk Perodua Axia dan Apple iPhone, yang ditaja oleh PayNet. FPX ialah gerbang pembayaran internet terus ke bank, yang memudahkan pembayaran internet dan pembelian e-dagang menggunakan akaun simpanan dan semasa.
FPX membolehkan pengguna membuat pembayaran untuk pelbagai tujuan, termasuk membeli-belah dalam talian, pembayaran bil dan transaksi e-dagang.
Ketua Pegawai Eksekutif Commerce.Asia Group, Kuna Kathigesan, berkata ketika dunia menuju ke arah semakin digital, adalah penting untuk memastikan pengguna dari komuniti pinggir bandar dan luar bandar boleh mengakses dengan alatan yang mereka perlukan untuk berkembang maju.
Beliau berkata, matlamat pihaknya adalah untuk menyediakan penyelesaian dana yang pantas dalam satu hari perniagaan, meningkatkan pengalaman keseluruhan untuk semua orang yang terbabit.
“Peranan kami adalah untuk memastikan peralihan berjalan lancar dan bermanfaat untuk semua pihak berkepentingan. Itulah sebabnya kami berusaha bersungguh- sungguh untuk memastikan penjual dan ejen memahami dan mengalami manfaat menggunakan FPX,” katanya.
Ketua Pegawai Eksekutif BIZAPP, Mohd Taib Pardi, berkata dengan kempen itu, pihaknya mengambil langkah berani ke arah memastikan faedah pembayaran digital tidak terhad kepada pusat bandar. Beliau berkata, pengguna luar bandar berhak mendapat tahap kemudahan dan keselamatan yang sama.
Katanya, pengecualian yuran transaksi FPX memberi ganjaran dan menggalakkan pengguna di kawasan pinggir bandar dan luar bandar untuk beralih kepada FPX. Sementara itu, Ketua Pegawai Komersial PayNet, Gary Yeoh, berkata pada suku pertama hingga suku ketiga 2023, FPX memproses 398 juta transaksi dan mengutip bayaran berjumlah RM207.3 bilion, menjadikan FPX sebagai gerbang pembayaran dalam talian masa nyata terulung untuk tapak e-dagang.
Beliau berkata, selaras dengan Strategi Lima Tahun PayNet, pihaknya komited untuk bekerjasama dengan pengawal selia, institusi kewangan dan perniagaan untuk mempercepatkan rangkuman kewangan bagi komuniti yang tidak diberi perkhidmatan dan kurang diberi perkhidmatan.
“Oleh itu, kami menyokong dan bekerjasama dengan BizApp dan CommercePay, peserta teknologi kewangan (fintech) dan e-dagang yang terkenal, bertujuan untuk mempengaruhi dan mengubah cara penyandang tradisional menjalankan perniagaan mereka ke arah pembayaran tanpa tunai yang terjamin, boleh dipercayai dan cekap,” katanya.